Encefalitozoonóza králíků

Bez zjevných příznaků si váš králík v sobě může nosit původce nemoci zvané encefalitozoonóza. V době, kdy se klinické příznaky onemocnění projeví už však může být na záchranu pozdě. O jaké onemocnění se jedná a co dělat, aby se zrovna vašemu zvířátku vyhnulo?

Encefalitozoonóza králíků

Původce onemocnění

Encefalitozoonózu má na svědomí prvok zvaný Encephalitozoon cuniculi. Jedná se tady o parazitární onemocnění. Zvláštností je, že ho v sobě nosí až 80 % zakrslých králíků, ale neprojeví se u všech. Na rozvoji onemocnění záleží mnoho faktorů. Jelikož je hlavním původcem stres, nemoc vzniká hlavně když je králík oslaben – například po operaci, během březosti, při stresových situacích, velkých výkyvech teplot apod.

Nemoc vznikne tak, že se prvok přemnoží uvnitř buněk. Jakmile buňka tlakem praskne, uvolní se z ní infekční spory. Ty se dostanou do dalších buněk a tak se cyklus neustále opakuje. Králík navíc tyto spory vylučuje močí a tak se nakazí další jedinci v okolí – pozřením nebo vdechnutím. Častý je také přenos z matky na plod.

Příznaky encefalitozoonózy

Klinické příznaky se vyskytují pouze u infikovaných králíků. Na začátku onemocnění se projeví výrazný náklon hlavy. Zvíře může být i apatické a můžete pozorovat změny v chování, kdy je králík odtažitý, nemá zájem o kontakt, hubne apod. V pokročilejším stadiu nemoci králík nemůže koordinovat své pohyby, takže se například přetáčí na bok, není schopen chodit, třese se a nemá zájem o jídlo ani vodu. Často se také objevují oční příznaky v podobě katarakty (zákal oční čočky), zánět čočky nebo duhovky. Můžou se objevit i poruchy zraku a v horším případě i slepota. Parazit vždy napadne i ledviny, proto dochází k selhávání ledvin.

Jako některé další zoonózy je i encefalitozoonóza přenosná na lidi. Většinou proběhne bezpříznakově, takže nepostřehnete, že byste prodělali nějakou nemoc. Nebezpečná je ale pro lidi se sníženou imunitou - například pacienty s AIDS.

Diagnostika

Diagnostika nemoci není jednoduchá. Encefalitozoonóza může být zaměněna s jinými nemocemi jako je mrtvička, nádor nebo například pasteurelóza. Je třeba provést serologické vyšetření. Kdy se potvrdí nebo vyloučí přítomnost protilátek proti onemocnění v krvi.

Léčba

Encefalitozoonóza je velmi nebezpečné onemocnění, které je lze jen těžko léčit. Prvok totiž nereaguje na antibiotika a zatím se nevyvinul lék, který by parazita dokázal zničit, takže závisí pouze na imunitě postiženého jedince, jestli se s prvokem dokáže vypořádat. Dobré výsledky jsou však s lékem Panacur, který se podává 4-6 týdnů. Dále se tlumí příznaky vyvolané zánětlivou reakcí v těle, například kortikosteroidy.

Pokud máte králíků víc a jeden z nich encefalitozoonózou onemocní, ujistěte se, že k sobě nepřijdou do kontaktu. Nebezpečná je hlavně moč, kterou králíci vylučují parazitární spory. Proto v žádném případě nesmí více králíků (pokud je jeden nemocný encefalitozoonózou) používat stejný záchod.

Prevence

Jelikož parazita Encephalitozoon cuniculi v sobě nosí většina zakrslých králíků, nelze se nemoci vyhnout. Lze se ale snažit o takové podmínky, aby se nemoc nerozvinula - to znamená minimalizovat stres, výkyvy teplot apod. Hlavním faktorem jestli se nemoc rozvine nebo ne, je imunita. Proto králíkovi zajistěte kvalitní krmení - seno, čestvé bylinky, zeleninu a bezobilné granule.