Demence u psů - jak ji poznat a léčit

Je smutné pozorovat psy stárnout. S pokročilým věkem se zvyšuje riziko demence, která trápí až polovinu starých psů. V období stárnutí psa je proto více než důležité pravidelně se zajímat o jeho zdraví, chodit na prohlídky k veterináři a pozorovat změny v chování. Tím totiž dokážete nemoc podchytit včas a ulevit od případných symptomů.

Demence u psů - jak ji poznat a léčit

Symptomy

Psí páníčci jsou většinou ti první, kteří zaznamenají změnu chování. Běžným příznakem toho, že je něco špatně, je časté zírání do jednoho místa, točení se v kruzích a také časté „ztrácení se“ nebo zmatenost. U většiny případů také dochází ke změně nálady a povahy – pes, který nikdy nebyl agresivní najednou může projevovat příznaky agrese a naopak bázlivý či agresivní pes se zničeho nic stane velmi přátelským.
Kognitivní dysfunkce psů (jinak označovaná jako demence nebo psí Alzheimerova choroba) se dále projevuje následujícími symptomy:

• Dezorientace – příklady projevů dezorientace u psí demence jsou ztrácení se ve známých místech, stání před otevřenými dveřmi a čekání na vypuštění ven, nebo „uvíznutí“ za nábytkem.
  • Změna interakce – u této nemoci je velmi častá změna chování a interakce s lidmi a ostatními psy. Může se stáhnout od interakce s rodinou, začít být bázlivý, příliš závislý a nebo se u něj projeví agrese na návštěvníky.

Dog 3071334 1280

• Změna spánku – vokální projevy v noci nebo pravidelná aktivita uprostřed noci a další změny spánku ve stáří se často pojí s touto nemocí.
  • Vyprazdňovací návyky – pokud se váš starší pes začne vyprazdňovat  doma, přestane si říkat o pouštění ven a nebo se začne stávat, že jde ven a vyvenčí se ihned po vstupu dovnitř, rozhodně to neberte na lehkou váhu. Může jít o jeden ze symptomů demence.
  • Úzkost a stres – pokud začne mít pes v pozdním věku separační úzkost, začne být reaktivní a nebo se u něj začne projevovat strach z vizuálních a zvukových podnětů, rozhodně dbejte zvýšené opatrnosti. Rovněž se jedná o příznak psí Alzheimerovy choroby.
  • Problémy s  pamětí – pozor dejte, pokud si všimnete problémů s pamětí, které jsou signifikantním příznakem demence. Zbystřete, pokud pes nedokáže vykonat povel, který znal celý život (například sedni) a chová se, jako by ho neznal.

Diagnóza

Aby váš veterinář mohl diagnostikovat demenci, musí vědět o všech symptomech a změnách chování. Poté musí vyloučit ostatní příčiny a nemoci, které dané symptomy mohou způsobovat. Proto i když váš pes vykazuje výše uvedené příznaky, nemusí se nutně jednat o demenci – může jít o onemocnění štítné žlázy, infekci, nebo jiný zdravotní problém.

Dog 3175810 1280

Prognóza

Podobně jako u lidí je demence (kognitivní dysfunkce psů) progresivní onemocnění. To znamená, že se stav psa nezlepší, je ale možné stav více či méně stabilizovat, zmírnit či oddálit. I když se stav psa časem zhoršuje, rychlost, jakou se zhorší, je velmi proměnlivá. Mnoho psů tak dokáže ještě dlouho poté žít pohodlný a spokojený život.
Je však třeba mít na paměti, že psi s tímto onemocněním vyžadují velkou dávku pozornosti a péče – je to dáno tím, že jsou náchylnější k nehodám jako je pád ze schodů, ztracení se na procházce nebo srážka s autem.

Léčba

Jak už bylo zmíněno, psí demence se nedá vyléčit. Jediným způsobem, jak demenci zvládat, je medikace, která zpomalí rychlost rozvoje onemocnění a pomůže zlepšit mozkové funkce nemocného psa.

Kromě medikace je velmi důležitá kvalitní strava, která obsahuje dostatek bílkovin, vitaminů a všeho, co stárnoucí pes potřebuje. Důležité také je, aby měl pes dostatečný přísun antioxidantů, vitaminu B a E.

Pejsek s kognitivní dysfunkcí potřebuje dostatek mentální aktivity. Proto se s ním snažte procvičovat povely, nastavte mu předvídatelný denní režim (čas vyhrazený na jídlo, procházku, odpočinek či hru), choďte na krátké procházky a zapojte ho do kontaktu s ostatními psy (pokud ho má rád). Ideální je také hrát se psem různé hlavolamy, které podporují mentální funkce.

Ecg 1953179 1280