Srdeční červi u psů: pozor na nebezpečí

Vyrážíte na dovolenou se svým psem? Pokud se chystáte k moři, měli byste vědět o nebezpečí, které vašemu mazlíčkovi hrozí. Jsou to srdeční červi –  nepřátelé, se kterými se rozhodně vy ani váš pes nechcete setkat.  Kde se parazit vyskytuje a jak se proti němu bránit?

Srdeční červi u psů: pozor na nebezpečí

Srdeční červi a zákeřná nemoc

Srdeční červivost je nebezpečné parazitární onemocnění, které je způsobeno vlasovcem psím. Tento červ, který měří až 30 cm a může žít 5 let, v dospělosti žije v srdci a cévách v jeho blízkosti. Zákeřnost onemocnění spočívá v tom, že je dlouhou dobu prakticky neodhalitelné. Problém nastane, jakmile se parazité přemnoží. Svými těly začnou ucpávat srdeční komory a to je bod, kdy už většinou nelze psovi pomoci.

Teplo jim dělá dobře

Vlasovec psí potřebuje ke svému rozmnožování teplo. Onemocnění se proto vyskytuje hlavně v tropických a subtropických oblastech. V Evropě je to především oblast Středozemního moře, i když vlivem cestovního ruchu a zvyšování teplot se jeho „pole působnosti“ rozšiřuje. Mezihostitel a přenašeč vlasovce je totiž komár, který si v přímořských podmínkách přímo libuje.

Moře

Vývoj a přenos srdečních červů

Přenos onemocnění se děje za přítomnosti komára. Ten společně s krví nasaje od napadeného zvířete mikroskopické zárodky larev. V jeho těle se tyto zárodky přemění na infekční larvy, které bodnutím přenese do dalšího psa. V těle nového hostitele larvy různě migrují v podkoží a svalech břicha, až se krví dostanou do plicních tepen, kde se změní v dospělé jedince. Odtud se postupně přemístí k srdci, kde se také začnou rozmnožovat a produkovat mikroskopické larvičky. Celý cyklus se tak s bodnutím dalšího komára opakuje znovu.

Jak se nemoc projevuje

Počáteční příznaky srdeční červivosti mohou být snadno přehlédnutelné, protože onemocnění se vyvíjí velmi pomalu. Psi tak mohou být několik let bez příznaků až do doby, kdy se vlasovci přemnoží. Pokud se v rané fázi objeví nějaké příznaky, je to většinou vlhký kašel při zátěži. Příznaky nemoci se postupně zhoršují – objevuje se zvýšená unavitelnost zejména po zátěži, apatie, hubnutí, zrychlené dýchání a nechutenství. Jakmile se červi přemnoží, objevují se záchvaty kašle, horečka, infekce, onemocnění ledvin a jater a v poslední fázi selhání srdce.

Doggo

Přenos na člověka

Pokud infikovaný komár bodne člověka, může se stát, že se na něj vlasovec psí přenese. Larva však v těle nemá příznivé podmínky na to, aby v jeho těle dospěla. Nejčastěji se proto zachytí v podkoží, odkud musí být chirurgicky odstraněna.

Dbejte na prevenci

Zahubit dospělé vlasovce není jednoduché a navíc to vůbec není bezpečné (na mrtvé červy v těle může organismus reagovat silnou alergickou reakcí vedoucí ke kolapsu, nebo mrtvá těla mohou ucpat drobnější tepny), proto je nejlepší dbát na prevenci. V období nejvyšší aktivity komárů (od května do října) na psa používejte repelentní přípravky. Pokud vyrážíte do rizikových oblastí, poraďte se o možné ochraně se svým veterinářem. Vydá vám na předpis veterinární přípravky, které fungují proti srdečním červům.