Nemoci akvarijních ryb 1. část

I když se mnohým z nás může zdát chov rybek naprosto nenáročný a bezproblémový, není tomu vždy tak. I u akvarijních rybiček musí někdy chovatel čelit nepříjemným onemocněním, které často mohou končit úhynem celé "osádky". Jaké jsou nejčastější nemoci rybek a jak se léčí?

Nemoci akvarijních ryb 1. část

Bakteriální rozpad ploutví

Jedná se o bakteriální onemocnění, které je často zaměňováno s plísní. Napadá nejčastěji živorodky a sumce. Infekce má bud akutní anebo chronický průběh. V akutních případech se může stát, že celá populace ryb zemře v několika hodinách. Onemocnění je vysoce nakažlivé!

Příčina:

Bakterie, jež způsobuje nemoc se nachází v akvarijní vodě zcela běžně. Napadá však jedince, kteří mají oslabenou imunitu v důsledku špatné péče, nekvalitní stravy, stresu anebo špatné vody.

Příznaky:

• Bílé skvrny kolem úst
  • Bílé skvrny na okraji šupin a ploutví
  • Rozpadající se ploutve (často vypadají jak okousané)
  • Léze na hřbetu
  • Zrychlené dýchání

Léčba:

Jako první je nutné oddělit napadené ryby od ostatních a dát je do jiného akvária. Léčba musí probíhat v obou nádržích. Zkusíme vyměnit alespoň půlku vody v akváriu a odkalit substrát. K léčbě můžeme použít přípravky Acriflavine, Furan nebo Terramycin. Výborně také léčí síran měďnatý. Do vody můžeme zkusit přidat sůl, ta zvýší funkci žaber. Jen opatrně u některých druhů, které jsou na obsah soli ve vodě velmi citliví.

Prevence:

Ryba

• Předcházet všem faktorům, které oslabují imunitu
  • Pravidelná výměna vody a odkalování dna
  • Správná strava
  • Při koupi nových ryb dodržovat karanténu
  • Při přepravě nebo jiném stresu preventivně aplikovat některý z výše jmenovaných přípravků

Krupička

Způsobuje ji parazit jménem kožovec rybí, který rybám sídlí v žábrách, čímž způsobuje udušení. Je to jedno z nejčastějších onemocnění u ryb, které dokáže spolehlivě zlikvidovat celé akvárium. Ve většině případů si toto onemocnění doneseme  domů s novými přírůstky, zakoupenými třeba ve zverimexu.

Příčina:

Parazita si do akvária přineseme nejčastěji s vodou, rybami, rostlinkami. Parazit se dokáže přichytit na těle rybky, ze které pak odpadne, ale zanechá po sobě cystu, ze které se dokáží vytvářet nový jedinci.

Akvarko

Příznaky:

• Otírání se o dno, rostliny, kameny
  • Bílé tečky po těle
  • Neklid
  • Dušnost

Léčba:

Cílem prvotní léčby je zvýšit teplotu klidně až na 32 stupňů, jelikož při této vysoké teplotě uhynou vývojová stádia kožovce. Můžeme do vody přidat sůl, která u ryb podporuje tvoření slizu, čímž znemožňujeme parazitům se přichytit na těle. Sůl také desinfikuje. Dají se používat léčiva malachitová zeleň, metylénová modř a Costapur.

Prevence:

• Karanténa nových ryb, rostlin
  • Desinfekce kamenů, substrátů a písků
  • Zamezení oslabení imunity